الخميس، 5 يونيو، 2008

أثر فى نفسى

ـ
نظر الى ديوان ملقى على المكتب مكتوب عليه اسمى
وداعب لحيته الطويله ولم ينظر لى
ظل ناظراً الى الديوان وهو يقول " والشعراء يتبعهم الغاوون"ـ

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفى أشد لحظات الضحك ... نظر لى وقال بلهجة ساخره جدا
لكنه كان جاد من داخله " إحنا مش هنتوب بقى "ـ
احمد البوهى صاحب مدونة انكسارات - كورنيش النيل الملك الصالح
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قالوا ازل كلمة رسول الله فوالله لو كنا نعلم ذلك لأتبعناك
فقال امسحها يا على فقال لا فقال امسحها يا على فقال والله لا افعل
فقال له " أرينيها يا على " فأشار له سيدنا على على الكلمه
فمسحها رسول الله صلى الله عليه وسلم فلم يكن يعرف القراءه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قالت " متنسونيش لما اموت وابقوا اسألوا على بعض "ـ
امى حفظها الله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وأحتضننى بقوه وهو يبكى ثم قال " ادى حال الدنيا "ـ
عم على المسؤول عن ضيافتنا فى السودان - لحظة العوده لمصر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وقالت لى "احبك انت" ايام الجاهليه - ايام الجامعه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فلما علمت ما قاله مسطح عادت الى بيت ابيها فسألتهم فسألوها
فبكت وقالت " والله المستعان على ما تصفون " ـ
أمى السيده عائشه رضى الله عنها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قالت ان الله لن يضيعنا ... لن يضيعنا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ "والله لشيّله اربع مواد " ـ كانت هذه كلماته التى لم يقولها
فى وجهى ولكن وصلتنى من اصدقائى
عميد الكليه - عندما كتبت عن تزوير انتخابات اتحاد الطلبه
فى جريدة الدستور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هاتفنونى فقلت لهم " لا اريد ان اعرفكم ثانية " ـ
اعز اصدقائى - عندما خرجت من الترتيب على الدفعه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كلما دخلت مدونتك ازداد يقينا انى وانا ابحث عن كتاب فى
مكتبه ذات يوم سأجد ديوان لحضرتك
من التعليقات بمدونتى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قال لى" احسبك على خير " وانا ابعد ما يكون عن ذلك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رأيته يشق الصفوف من بعيد لم اتخيل انه يسعى لى.. خاصة
فى هذا المكان بالتحديد ثم انحنى لى وانا جالس وصافحنى وقبلنى
فى كتفى وقال لى "i will meet u in el ganna " ـ
قالها لى ورحل " سأقابلك فى الجنه "
رجل هندى عجوز ذو لحيه بيضاء كنت قد تركت له مكانى
فى روضة رسول الله بالمسجد النبوى ليصلى ركعتين
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وبعد ان انتهيت من حديثى مع الرجل التركى الذى كنت احدثه
بالانجليزيه عن ضرورة ان نتضافر جميعا كمسلمين ومددت
يدى وسلمت عليه وجدت ذلك الرجل العجوز من اندونسيا
والجالس على يسارى ينكب على يدى ويقبلها فاندهشت وقمت
ساحة المسجد الحرام بمكه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سألتها هويتك ايه ؟
قالت لى " مصريه مسلمه .. حرة العقل .. مقيدة السلوك "ـ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وبعد ان انهال بالبكاء شاكيا لى
نصحته وقسوت عليه فى الكلام وزجرته
ثم بعد يومين فعلت مثله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
واشاحت بوجهها عنى واغرورقت عيناها وقالت
ـ" معلش يبنى انا اسفه "ـ
امرأه من جاراتنا ذهبت معها للمستشفى بعد ان رفض ابنها الذهاب

ـ

ما سبق اشياء تركت اثراً فى نفسى ... ـ

هناك 34 تعليقًا:

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

وفيا انا كمان
ربنا يكرمك

عصفور المدينة يقول...

وقد أنارت تدويناتي المختارة

همسات دافئه يقول...

لازم تترك أثر
كلها مواقف مؤثره
عجبتنى فكره البوست اوى
*********
ان الله لن يضيعنا ... لن يضيعنا
احسبك على خير " وانا ابعد ما يكون عن ذلك
مصريه مسلمه .. حرة العقل .. مقيدة السلوك
وده أثرت فيا بشكل شخصى
تحياتى ليك
شيماء:)

Askandarani يقول...

it is the little things that counts. really touched

عاشقه الفردوس يقول...

واثرت فيا انا كمان

تدوينه رائعه

paranoia,magnetic & dramatic girl يقول...

والله انا اسفة جدا مكانش قصدي مردش علي تعليقك عندي
بس عارف فرصة حلوة اوي والله انك دخلت عشان تقلي ليه مردتيش عليا عارف ليه؟؟؟
عشان اشوف البوست ده
ده اكتر من رائع والله
مش عارفة ليه انا اتأثرت رغم بساطة المواقف الا انها فيها عمق
تكرم يارب
..
انا كنت اعتذرت منك عشان المدونة التانية شخصية الحقيقة ومش بفتحها
اسفة جدا والله اني هرفض اول طلب لك
بس سامحني
يارب تكون بخير
الله حافظ
دودو

خبيب يقول...

رائع
صغتها بصدق
فأثرت فينا

Akinogal يقول...

This comment has been removed because it linked to malicious content. Learn more.

الطائر الحزين يقول...

حزين

من الطائر الحزين

appy يقول...

"i will meet u in el ganna "

يا رب ان شاء الله جميعا
هى الكلمات كلها مش اثرت فيك لوحدك هى اثرت فيه واكيد فى كل اللى بيقرئها ربنا يكرمك بجد وينور طرييقك

inksarat يقول...

عندما قرأت كلماتك انتابنى قشعريرة صحبتها ابحار فى ذاكرة كونها عنت الايام
ــــــ
عنما قرأت لك ما قلته لك على كورنيش الملك الصالح استرجعت نظرات الجالسين جميعا وفى عيونهم هروب وعلى شفاههم زيف ابتسامة
ــــــ
عنما ذكرت عم على ... تذكرت يحى وسعيد وصلاح عندما تعالى صراخهم من شدة البكاء وهم يودعوننا ونحن عائدون من السودان
ــــــ
عنما ذكرت عميد الكلية ... تذكرت دنيانا التى اذا اكتمل نصابها لأصبحنا ملوكا نتقاسم مملكة الحمقى
ــــــــــ
" لا اريد ان اعرفكم ثانية " ذكرتنى بكلمات قالها لى اعز الاصدقاء وكنت قد تناسيتها تماما وربما كان لها اعمق اثر
ـــــــــ
عندما انتهيت من قراءة البوست تسائلت ارانى منذ يومين فى طريقى لكتابة مثل هذه الكلمات ...أهو توارد خواطر ام ان الصداقة لها فلسفة اخرى؟؟؟؟
ـــــــــــ
ـــــــــــ
ـــــــــــ
الذكريات دائما ما تستقطبنا الى نشوة البكاء ..
فانا الان اغالب الدموع،.اراك على خير

د/اجدع بنوته يقول...

اللى فات ده فعلا

يأثر ف اى حد

وقالت لى "احبك انت" ايام الجاهليه - ايام الجامعه


ههههههههههههههههههههههههههه

بقى انت كنت ف ترتيب الدفعه

كويس انك خرجت منه قبل مندخل مدونتك

اصل كنا مش هندخلك تانى

ده ايه الناس المجتهده دى

ههههههههه بالتوفيق دايما

Bongo يقول...

كل موقف منهم احلي من التاني

بوست جميل فعلا ..

اول زيارة لمدونتك , تحياتي

الحلم العربي يقول...

و أثروا فينا أيضا
اكثر ما أثر فيه هو ذلك الرجل الهندي
اسمح لى اغبطك لأنك زرت الرسول صلى الله عليه و سلم
ادعيلى انا كمان بالزيارة
تحياتي

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

رائع

فكرة البوست جميلة

سعدت بزيارة مدونتك كثيرا

مدونة رائعة وراقية وتصميم ممتاز

واتمنى ان تقبلنى صديق دائم لمدونتك

تحياتى لك

احمد الصباغ

shimaa mahdy يقول...

بوست مميز

ازيك يا شاعر
أخبارك ايه؟
وش مكسوف
أنا عارفة انى مقصرة جدا فى زيارة مدونتك والتعليق فيها، بس أنا الفترة اللى فاتت كانت حالتى صعبة أوى ومشغولة جدا اليومين دول ، فانقطاعى عن زيارة مدونتك مش مقصود أنا ما بزورش مدونات كتير وحتى مش بكتب فى مدونتى كتير لدرجة انى فكرت اقفلها خالص
ونفس الوضع بالنسبة لدينا وهدى وعلا مشغولين جدا،ومحتاجين دعواتك
وانقطاعنا صدفة غير مقصودة
وكل سنة وأنت طيب بمناسبةالمولد النبوى الشريف

سكوت هنصوت يقول...

اعذرني...لا اجد تعليقا...لقد توقف العقل عن التفكير حين امتلأ الإحساس

يالدقة الإختيار...

huda gamal يقول...

:)
وفى نفسى كذلك ..
وفى نفس أخرون قرأتها لهم

i wish we all meet in el gana
تحياتى

غير معرف يقول...

أنت رائع يا أحمد يا مهنا
أحبك في الله
عبدالرحيم الريفي

*سمر* يقول...

اولا ..اسفة على التعليق على تدوينة قديمة ..بس التدوينة دى مستنى جدا ..ومقدرتش معلقش عليها ..هى تركت فى نفسى اثرا انا كمان والله ..بالشكل الذى قاومت معه الدموع ..

المدونة جميلة جدا ما شاء الله ..تهوس فعلا ..اول مرة ادخلها ..وحطيتها عندى فى المفضلات ..

وفقت دائما للخير :)

Mony The Angel يقول...

ما سبق اشياء تركت اثراً فى نفسى ...

wa fe nafsy aidan...

farida يقول...

بوست جميل و صادق و رائع

اشكر " عايزه اتكلم" لتعريفي بكم

خساره الوقت الذي يمر مني دون ان يتسنى لي متابعة كتابات مثل تلك

تحياتي لك

Yasmina يقول...

انت عبقري

مواقف مؤثرة جدا فعلا

أحمد كمال يقول...

قصاصات جميلة ، تعكس نفسا قلقة طموحة ..

لكن حزين .. إنت رحت فين ؟؟ و ليه المدونة مغلقة ؟

حلم الحرية يقول...

جئت للزيارة كما اعتدت لاجدالمدونة مغلقة وحتي التعليقات علي اخر موضوع مغلقة
نزلت لاعلق في الموضوع السابق لاجد في نفسي حيرة هل اعلق علي البوست نفسه ام اعلق علي اغلاق المدونة كما كانت نيتي الاولي

استقر الراء علي حل وسط
ساعلق علي احدي مواقف هذا البوست
ــــــــــــــــــ
كلما دخلت مدونتك ازداد يقينا انى وانا ابحث عن كتاب فى
مكتبه ذات يوم سأجد ديوان لحضرتك
من التعليقات بمدونتى
ــــــــــــــــــــــــ
كنت انا صاحبة هذا التعليق او هكذا اظن
ومن ننتظر كتابه او ديوانه
بالاحري سننتظر تدويناته
استاذنا .. منا من يدخل المدونة بانتظام في انتظار الجديد علي الاقل من اجل هؤلاء المتابعين ننتظر منك ان تراجع قرارك

بانتظار عودة المدونة

دمت بخير

shaimaa samir يقول...

واثرت فينا اكثر

جزيت الخير

أحمــــد يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم بلغها رمضان واجعلها تدعو لنا بظهر الغيب
أرجو زيارة مدونتى
http://ommee.blogspot.com
والتعليق شكرا

الزواج.....روضة الحب يقول...

منذالوهلة الأولي اللي حضرتك زرت فيها مدونتي وكلماتك تحمل مبعث سعادة ليه بفضل الله
بداية من اقتراحك نشر مدونتي ومرورا بإشراكي معاكم في الكتاب وانتهاء بعرضك الأخير
أنا بصراحة أعجز عن شكرحضرتك وفخورة جدا باشتراكي مع شباب زيكم جاد وطموح في شيء

حضرتك طلبت رأيي في الكتاب
الفكرة كلها ممتازة
بس بصراح أنا لسة مصرة علي رأيي اللي قولته قبل كده
يعني في حاجات قريتها في الكتاب ضحكتني جدا
الحاجات دي سلبيات في حياتنا
شيء قاسي جدا إننا نضحك علي نفسنا بألم
ونضحك غيرنا علينا بمنتهي السعادة والفخر
أنا كنت مستمتعة جدا وأنا بلاقي سلبياتنا ومنغصات حياتنا والحاجات اللي كاتمنها جوانا
بقت واقع مجسد علي الورق علي الملأ للجميع
كل الناس بقت بتتلذذ بالشكوي وكأنه مورفين
لأ وبقت كمان بتتصنع وتتحري الدقة في إخراج الشكوي دى في شكل مؤثر جذاب
عارف حضرتك إيه اللي كل مصر بتعمله بكده
بتاخد مخدرات،بتستمتع بيها وتسكن بيها ألمها،لكنها في الآخر هاتموت
ودة الله كل اللي حوالينا مستنيينه
مرة تانية
ياريت في الأعداد الجايةتحاولوا تدوروا علي حاجة إيجابية ،شاب نجح،حد عمل خير،سلوك كويس اتكرر
أنا عارفة والله إن دي حاجة صعبة ، بس حاولوا
وياريت المرة الجاية ماتسيبوش
العلم مقطوع
حاولوا تخيطوه ولو عالورق
لأني مش عايزة الصورة دي تبكيني تاني



أثر الكتاب في نفسي
أول كتاب فيه حاجة مني
أكيد أثره كبير أوي بالفرح والإمتنان لربنا ثم جوزى ثم حضرتك طبعا
أما عن الدعاء
فكثيرا ما يترددبظهر الغيب
فعساه مستجاب إن شاء الله

رجاء
ياريت حضرتك تقول رأيك دايما في اللي أنا بكتبه
وأتقبل أي توجيه
علي الأقل بصفتك الناشر
إن شاء الله
أعتذر للإطاله
جزاك الله كل الخير

radwa يقول...

مصريه مسلمه حرة العقل ..مقيده السلوك

رائعه تلك الجمله ...

دمت بود ..

نهر الحب يقول...

تدوينك كلماتها سهام
تخترق القلب
اول مرة لى هنا
تقبلى احترامى

يا مراكبي يقول...

إيه بس اللي حصل يخليك تقفل التعليقات وتأجل التدوين لحد رمضان؟ فيه حاجة مضايقاك؟

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا على هذه المدونة التي مررت بها مصادفة.
هذه الومضات المركزة لا تنطبع إلا في ذهن إنسان يعاني من قوة ملاحظة مصحوبة بذاكرة تعمل بنظام الحفر الغائر.

بارك الله لك فيما آتاك

لي مدونة حديثة نسبيا .. قد تجد فيها نفع ما، هي: http://khatyad.blogspot.com

شكرا

mostafa.antr يقول...

الاثر الوحيد الذي تركته هذه الكلمات في نفسي هو البكاء.

L.G. يقول...

هذا ما أدعوه الأثر الطيب كمن بيده مسك يمر من المكان والزمان وتبقى رائحة المسك
أثر في تصرف الرجل الهندي والسوداني وقول
مصريه مسلمه .. حرة العقل .. مقيدة السلوك " كم كانت تلك الكلمات عميقة ومعبرة عن حال كثير من المصريات

وأثر في نفسي السيدة التي قيض الله لها أحد أبناء الجيران للمساعدة عوضا عن ابنها دمعاتها تكوي القلوب اللهم اجعلنا من البارين بوالدينا والمحبين النافعين للمسلمين

كنت أبحث عن تدوينة أخرى ورزقني الله قراءة تلك التدوينة

تحياتي